Вода і війна: про виклики блекаутів та перемоги на комунальному фронті
Повномасштабне вторгнення росії в Україну вплинуло на всі без вийнятку сфери нашого життя. Суттєво ускладнила війна
й роботу водопостачальних підприємств. І це стосується не лише територій, де
ведуться бойові дії, але й міст, у яких збільшився потік вимушено переселених
українців, довелося працювати у пік тривалих блекаутів…
Забезпечення людей водою та водовідведенням — є критично важливим завдання,
тому водоканали повинні працювати за будь-яких умов, що вони і продовжують
робити, попри всі складнощі.
З нагоди Дня працівників житлово-комунального господарства і побутового
обслуговування населення ми вирішили поспілкуватися з директором ДП
«Рогатин-Водоканал» Андрієм Рижаном про те, як функціонує підприємство в умовах
повномасштабної війни та намагається долати головні виклики на комунальному
фронті. До
слова: з нагоди професійного свята
директора ДП «Рогатин-Водоканал» Андрія Рижана за стабільну роботу
відзначено грамотою голови Івано-Франківської обласної державної адміністрації.
- Андрію Ігорьовичу, війна в Україні
завдала удару по роботі багатьох водоканалів країни. Чимало міст, на відміну від
Рогатина, з відключенням світла залишалися також без води. Які виклики постали
у цей час перед нашим водоканалом?
- Війна найбільше зачепила нас,
коли почали вимикати електроенергію, тоді довелося зіштовхнутися з багатьма
проблемами. Для розуміння додам, що подати воду у домівки – це не просто
натиснути одну кнопку. Спершу потрібно наповнити зі свердловини резервуари
чистої води на «Фундуш», а вже потім запустити
її у мережу міста. Для цього, звісно, необхідна велика кількість
електроенергії . Після масованих атак на енергетичні об’єкти, усі відчули
наскільки насправді залежнимо від цього. Нашим працівникам довелося докладати
максимум зусиль, щоб рогатинці навіть в час повної темряви мали в домівках
воду, могли користуватися каналізацією. А це, повірте, давалося непросто.
Крім того, головною проблемою в
комунальному секторі також є затримка проходження платежів за матеріали,
запасні частини, паливно-мастильні матеріали для роботи, що водночас уповільнює
а інколи й унеможливлює виконання покладених на комунальне підприємство
завдань.
- Розкажіть, будь ласка, як саме
блекаути впливали на роботу Вашого підприємства?
- Десь повторюсь зазначивши, що
подача води є доволі складним та енергомістким процесом. До того, як вона
з’явиться в оселях жителів, необхідно провести процес подачі. Рогатин отримує
воду з двох артезіанських свердловин села Добринів, з тридцятиметрової глибини
при загальній глибині свердловин по 60 м кожна. Восьмикілометровим водогоном вона подається
у два резервуари чистої води на горі
«Фундуш» місткістю по 2 тис. тонн кожен. Пройшовши дезинфікацію за допомогою
гіпохлориду натрію вода по двох трубопроводах подається до жителів міста Рогатина. Загальна довжина водопровідної мережі становить 67 км . Усі ми пам’ятаємо
графіки аварійних вимкнень світла, ті кілька годин, за які українці старалися
зробити неможливе. Водоканал у цей час дбав про забезпечення резервів. Іноді відведених годин не вистачало, щоб
вода просто дісталася до басейнів. Але завдяки злагодженій роботі працівників
ДП «Рогатин-Водоканал», енергетиків та
механіків нам вдалося справитися з цими труднощами. Навіть, коли вимикали
електроенергію, то працівники по кілька годин проводили повторні закачування,
щоб люди не відчували складнощів з
подачею води у домівки. Ми напрацювали відповідний механізм роботи, додатково
провели встановлення стабілізаційних режимів та інші необхідні речі. Звісно,
таке закачування теж удар по бюджету, адже затрачається додаткова
електроенергія…
Ситуація з водовідведенням виявилася набагато критичніша. Наша система
каналізування може працювати без електроенергії близько 4 год, відтак є
загроза, що місто плаватиме в нечистотах. До цієї ситуації ми були готові. Коли
почалась війна, ДП «Рогатин-Водоканал» своїми силами встановив дизель-електрогенератор
потужністю 37,5 кВт на головній насосній станції (ГКС) для безперебійного
відкачування нечистот із міської каналізації, що дуже виручило.
Виникали, щоправда, аварійні
моменти, коли електропостачання вимикали не за графіком, але ми з ними справилися.
- Чи мали труднощі щодо фінансової
складової?
- З фінансовою частиною є проблеми, мабуть, як і
в багатьох українських підприємствах нашої галузі. Зауважу, що коригування тарифів
на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення до економічно
обґрунтованого рівня проводилось ще у
2021 році. З цього часу відбулося
суттєве підвищення цін на
паливно-енергетичні та матеріали для
аварійних ремонтів тощо. До того ж, коли працюємо на генераторі, то у 4-5 разів
зростають витрати на відкачування каналізації чи навіть постачання води.
- Міська рада допомагає у
розв’язанні цих питань? Які ключові потреби допомагає «закрити» для того, щоб
підприємство могло забезпечити мешканцям належне водопостачання та
водовідведення?
- Так. Для нормальної роботи
підприємства міська рада дотує нас. Виділила кошти на поповнення
статутного фонду, допомогла у закупівлі глибинних помп. Перед війною ми глибинні помпи
купляли та ремонтували в українського виробника, у м.Бердянську. Також мали
білоруські. Під час окупації зіштовхнулися з проблемою, адже три наші помпи
залишились там на ремонті. І хоч одна із них була вже полагоджена, від 24
лютого повернути її назад немає змоги й невідомо чи вдасться. Тому Рогатинська
міська рада посприяла у закупівлі резервної польської помпи фірми «Гідровакум».
Наразі працюємо також над тендерною закупівлею ще однієї.
Водночас передбачені кошти з
бюджету на придбання генератора потужністю 200 кВт, як резерв для встановлення
на свердловинах у Добринові. Сьогодні, у час повномасштабної війни, ми не
знаємо, чого чекати завтра, тому важливо мати альтернативу електроенергії.
Стараємось робити кроки вперед, щоб перестрахувати себе у критичних ситуаціях.
- Чи є проблеми зі скороченням
штату працівників?
- Нам вдалося закінчити цей рік
без скорочень.
- Яка ситуація з оплатою за спожиті
послуги?
-Наші користувачі віднеслися до
ситуації з розумінням. Близько 90 % жителів справно оплачують за спожиті
послуги.
Але варто зазначити, що в цьому
напрямку також відчуваємо підтримку з боку міської ради. Чинним законодавством
зазначено, що вартість води повинна бути економічно обґрунтованою і її
зобов’язані платити споживачі. Правда, якщо міська рада вишукає кошти у
місцевому бюджеті, то вона може затвердити тариф нижчий від економічно
обґрунтованого, але цю різницю самостійно буде сплачувати комунальному
підприємству замість своїх жителів, що і робила усі ці роки. При недотриманні
цих вимог водопостачальне підприємство залишиться без електроенергії, що
зупинить подачу води, та без заробітної плати працівників, що знищить систему
водопостачання міста. Отож, міська рада серед пріоритетів забезпечення
життєдіяльності міста до найважливіших відносить і водопостачання, яке
перебуває на одному рівні з міськими соціальними програмами. Сьогодні у місті
діють тарифи, затверджені рішенням №303 від 14.12. 2021р. На час ухвалення
цього рішення економічно обґрунтований тариф складав 33,97 за один кубічний
метр води. Тобто, це та сума, яку повинні би сплачувати жителі Рогатина. Але,
розуміючи, що вона є критичною для більшості споживачів, було затверджено тариф
на 55,9 % нижчий від економічно обґрунтованого. Тобто міська рада
відшкодовувала 44,1 % від фактичної
вартості одного кубічного метра води за кожного користувача. І впродовж 2022 р. за жителів міста було сплачено 2945,0
тис. грн.
- Але поряд з викликами за рік
повномасштабного вторгнення Вашому комунальному підприємству вдалося зробити
чимало…
- ДП «Рогатин-Водоканал» для
цілодобового водопостачання міста Рогатина у 2022 році було піднято з
артезіанських свердловин 225,2 тис. м3 води. Цехом водопостачання проводився ремонт
і обслуговування водопровідної мережі.
Було здійснено ремонт двох
ділянок напірного водопроводу «Добринів- Рогатин», проведено відновлювальні
роботи на вуличному водопроводі вул.Шеремети, проведено ремонт
аварійних ділянок на вулицях Галицькій, Галущинського,
Святомиколаївській, Парковій, Незалежності, Роксолани, Хмельницького, Завода,
Драгоманова, замінено люки на водопровідних колодцях на вул.Шашкевича.
Здійснили планову чистку і дезінфекцію резервуарів чистої води і
вуличних мереж. Для цього було придбано 0,5 т гіпохлориду натрію.
Відремонтовано пожежні гідранти на вулицях
Незалежності, Коновальця,
Галущинського. Завершено будівництво та введено
в експлуатацію каналізаційні колектори
на вул. Ю.Рогатинця та вул.
Володимирській. Проведено ремонт центрального напірного каналізаційного
колектора на вул. Путятинській. Встановлено та відновлено каналізаційні колодці
на вул. Кудрика та Галицькій.
- З нагоди професійного свята
працівників житлово-комунального господарства і побутового обслуговування
населення, що побажаєте колективу?
- Перш за все, хочу подякувати за
злагоджену роботу 24\7. Наш невеликий колектив понад фізичні та фінансові
зусилля використовує всі свої ресурси та можливості для того, щоб жителі могли
одержати наші послуги.
Бажаю Вам, колеги, та Вашим
сім’ям здоров’я, Божої опіки та мирного неба над головою.