До уваги побутових споживачів!
Починаючи
з 2019 року відбувається поступове приведення українського законодавства в
сфері електроенергетики у відповідність з європейськими нормами та стандартами,
відповідно, виходячи з реалій сьогодення, відбувається вдосконалення
(впорядкування) взаємовідносин з споживачами електричної енергії на роздрібному
ринку електричної енергії.
Одним
із проблемних моментів, який потребував вирішення – постачання електричної
енергії побутовим споживачам. Недобросовісні споживачі, з метою економії витрат
на енергоресурси та отримання додаткових прибутків, переобладнують житлові
будинки (приміщення) або їх частини та починають здійснювати підприємницьку
діяльність надаючи різного роду послуги (стоматологічні кабінети, перукарні, крамниці,
авто майстерні, готелі, тощо).
Для
забезпечення побутових потреб передбачено застосування фіксованих цін, що в 4-5
раз нижче ринкових, які застосовуються при розрахунках з іншими категоріями не
побутових споживачів. Різниця вартості електричної енергії компенсується
постачальнику державою за рахунок фінансової моделі «покладання суспільних
обов’язків» (постанова КМУ №483 від 05.06.2019, із змінами та доповненнями).
Такі протиправні дії споживачів (використання електроенергії придбаної за
«побутовим тарифом» для здійснення комерційної діяльності) призводять до
необґрунтованих витрат зі сторони держави. Це набуває особливої актуальності в
умовах воєнного стану, коли дані витрати можуть бути спрямовані на більш
нагальні потреби.
З
метою впорядкування вищенаведеної проблемної ситуації, Національною комісією,
що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
(далі – НКРЕКП) розроблено та затверджено відповідні зміни в нормативних
документах, зокрема:
-
постановою №2451 від 01.12.2021 внесено
зміни до Кодексу комерційного обліку електричної енергії (далі – ККОЕЕ);
-
постановою №1272 від 05.10.2022 внесено
зміни до Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ).
Даними
змінами встановлено порядок впорядкування взаємовідносин, який серед іншого
передбачає розділення споживачем обліку електричної енергії на побутові і
непобутові потреби та укладення відповідних договорів. При цьому обов’язок
проконтролювати дотримання споживачем зазначених вимог покладено на операторів
системи розподілу.
Таким
чином, на виконання вимог ККОЕЕ, ПРРЕЕ АТ
«Прикарпаттяобленерго» протягом лютого–червня 2023 буде проводити позапланову
перевірку побутових споживачів. Виявлені випадки порушень будуть
фіксуватись відповідним актом, а споживачам видаватись вимоги щодо заходів, які
слід виконати для приведення взаємовідносин до вимог чинного законодавства. У
випадку невиконання споживачами зазначених вимог АТ «Прикарпаттяобленерго» буде
вимушене припиняти розподіл електричної енергії таким споживачам.
АТ «Прикарпаттяобленерго».