Що необхідно знати при заправці автомобілів зрідженим газом
До Головного управління Держпродспоживслужби в
Івано-Франківській області надходять звернення від споживачів щодо підозр на
недолив газу під час заправки автомобілів.
До прикладу, споживач стверджує: «У мене балон на 43 л,
згідно заводських налаштувань газовий балон може вмістити 85% газу, а це майже
37 л, а мені залили 42,1 л – мене
обдурили, у суб’єкта несправність
функціонування паливороздавальної колонки» (далі – ПРК).
Мало хто із споживачів цих послуг знає
про алгоритм поведінки та свої права у разі, якщо послуга надана неякісно і є
сумніви в кількості отриманого палива.
Спробуємо пояснити, чому
виникають такі ситуації.
Встановлений автомобільний газовий балон не є метрологічно регульованим засобом вимірювальної техніки та неповірений метрологічною службою,
місткість вказана на бірці або у паспорті є приблизною, можлива похибка до 20%,
виробники по різному маркують газобалонне обладнання (ГБО). Так, дехто з
виробників пише загальний об’єм і вказують максимальну наповненість до 80-85%,
інші вказують максимальну наповненість на 80% та об’єм 40 л, хоча насправді
об’єм балона може складати 50 л.
● У разі, коли у водія відсутній паспорт на газобалонне обладнання (ГБО) або інші
підтверджувальні документи – йому буде
важко з’ясувати місткість ГБО. Важливим є встановлення мультиклапанів (відсікачів),
оскільки балон не можна заправляти більш ніж на 85%. У багатьох випадках
відсікач є несправним або взагалі відсутній, у разі коли відсікач не спрацьовує
або несправний, пальнороздавальна колонка (ПРК) автоматично може заповнювати
балон далі.
● Газова
паливороздавальна колонка є засобом
вимірювальної техніки і має бути
повірена сертифікованою метрологічною службою, про що видається свідоцтво
про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, яке повинне
знаходитися на автозаправній станції (далі – АЗС), а колонки (елементи
настроювання (блок управління) повинні бути опломбовані спеціальними пломбами з відбитками повірочного тавра
Отже, у разі виникнення
сумнівів щодо правильності наповнення газової ПРК, водій має право вимагати від
адміністрації АЗС:
- свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу
вимірювальної техніки ПРК;
- візуальний огляд наявності пломб на ПРК.
Додатково повідомляємо, що у разі необхідності можна
зробити контрольний пролив ПРК на точність за допомогою повіреного
метрологічною службою еталонного мірника.
Мірник – це спеціальна ємність
для нафтопродуктів з вимірювальною шкалою об’ємом від 10 до 50 л (10л, 20л,
50л). Номінальна місткість еталонних мірників залежить від продуктивності
паливороздавальних колонок.
Відхилення об'єму відпущеної у
еталонний мірник фактичної дози газу нафтового скрапленого не повинно
перевищувати 1 відсотка.
У разі виявлення недоливу, споживачу
відшкодовуються фактичні
збитки, визначені за допомогою еталонного мірника.
збитки, визначені за допомогою еталонного мірника.
Подальше використання цієї
колонки припиняється до
проведення ремонту та повірки після ремонту.